Skolledares arbetsmiljö del 2: Fördjupande undersökningar av rektorers organisatoriska förutsättningar för ett hållbart skolledarskap

Rektorer i skola och förskola ansvarar för både elevers och lärares arbetsmiljö. Samtidigt har de själva hög arbetsbelastning och uppger att arbetet försvåras av bristande resurser och konflikter mellan administrativa och verksamhetsutvecklande uppgifter. Enligt ett föregående forskningsprojekt tycks detta bero på rektorernas egen arbetsmiljö. I projektet studeras deras organisatoriska och sociala arbetsmiljö för att ge ökad kunskap och bidra till ett hållbart ledarskap i en bättre skola.

Projektperiod: 2023-01-01 - 2025-12-31
FoU-program: 2/2022

Hållbart arbetsliv

Metoder, verktyg och utrustning

Arbetsorganisation

Syfte

Projektets syfte är att i ett uppföljande projekt undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för rektorer i skola och förskola.

Genomförande

Analyser av data från tidigare projektet kommer att kompletteras med intervjuer och workshoppar med skolledare och deras chefer.Förväntat resultatProjektet förväntas ge ökad kunskap om rektorers och förskolechefers arbetsmiljö och hälsa.

Resultat

en väntas bidra till att skolledarnas egen arbetsmiljö naturligt inkluderas i det systematiska arbetsmiljöarbetet, vilket i sin tur väntas stärka förutsättningarna för ett hållbart ledarskap i skolan

Roger Persson

Professor,

Lunds universitet