Antalet olycksfall i byggbranschen har under åren minskat, men den positiva utvecklingen har planat ut och olycksfallsfrekvensen är fortfarande hög. Det är ett problem som behöver lösas. På frågan om varför inte byggbranschens olycksfallsutredningar ger utslag i olycksfallsstatistiken så svarade företrädare för de ledande byggföretagen att det finns frågetecken kring vad som sker efter att en olycksfallsutredning genomförts då liknande olyckor tycks ske flera gånger. Det kan därför behövas nya infallsvinklar för att närma sig olycksfallen och vi föreslår en ansats som bygger på ett lärande. Flygbranschen som tidigare varit hårt drabbad av både dödsfall och haverier visar en positiv utveckling med numera väldigt lågt antal haverier och dödsfall och i det här projektet tittar vi närmare på olycksfallsutredningar genom att undersöka vilka skillnader och likheter som finns i de olika angreppssätten och om det finns lärdomar att hämta från flygbranschen som kan vara till nytta för byggbranschen. Syftet är således att undersöka olycksfallsutredningar i byggbranschen avseende metodik, genomförande och kunskapsåterföring och analysera dessa utifrån erfarenheter från flygbranschen. I projektet genomförs inledningsvis intervjuer på bransch- och myndighetsnivå vilket följs av fallstudier på utvalda byggföretag för att analysera hur de gått till väga i arbetet före, under och efter olycksfallsutredningen. Därefter jämförs metodiken med erfarenheter från flygbranschen för att hitta nya infallsvinklar. Projektet förväntas resultera i en jämförelse mellan olika sätt att hantera olycksfall för att tillvarata och tydliggöra möjligheter till lärande i syfte att bidra till en minskning av olycksfall i byggbranschen.
Förebygga
Risk
Olycksfall
Luleå tekniska universitet
Stick- och skärskador är vanliga inom vården, men statistiken är bristfällig. 2005 råkade fyra av fem av Vårdförbundets anställda ut...
Förebygga
Risk
Metoder, verktyg och utrustning