Validationsmetoden som redskap för att påverka arbetssituationen för vårdare inom demensvård

Att vårda dementa personer är krävande och tålamodsprövande. Oförmåga att kommunicera med dementa ökar de äldres oro, ångest och aggressivitet, vilket påverkar vårdarnas arbetssituation, stress och arbetstrivsel. Projektet har undersökt hur anställda vid tre vård- och omsorgsboenden påverkades av en ny metod för kommunikation med dementa. Den så kallade Validationsmetoden förbättrade vårdarnas förmåga att samtal med patienterna, vilket gav en bättre arbetssituation.

Projektperiod: 2011-06-15 - 2013-06-14
FoU-program: 2/2011

Metoder, verktyg och utrustning

Arbetsorganisation

Syfte

Projektets mål var att testa och utvärdera den så kallade Validationsmetoden inom tre enheter på ett vård- och omsorgsboende. Målet var att se om metoden minskade symptom som oro och aggressivitet hos de dementa och om den därmed gav vårdarna en bättre arbetssituation och fick dem att må bättre på jobbet.

Genomförande

Validationsmetoden är ett sätt att kommunicera och samspela med dementa personer. Den bygger på ett empatiskt förhållningssätt och utgår från vad den demente känner och uttrycker. Tidigare studier av metoden har enbart fokuserat på de dementa, inte på personalen. Projektet var en så kallad interventionsstudie som omfattade utbildning i metoden och handledning under ett års tid samt införande av metoden i det dagliga arbetet. Tolv vårdare vid tre enheter på ett vård- och omsorgsboende deltog i försöket. Vårdare från ett annat boende bildade en jämförelsegrupp. Data samlades in med enkäter, videofilmer och anteckningar.

Resultat

Resultaten visar att sjuksköterskorna, undersköterskorna och vårdbiträdena som deltog blev bättre på att samtala med de dementa. De blev mer lyhörda, tydliga och uppmärksamma. Vårdarna själva uppgav också att de blivit bättre, vilket väntas förbättra deras arbetssituation. Projektet ingår i ett avhandlingsarbete. Resultaten sprids även via vetenskapliga konferenser och ingår i en populärvetenskaplig rapport.

Görel Hansebo

Docent,

Marie Cederschiöld högskola