Administration tar allt mer av många anställdas arbetstid, inte minst inom offentlig sektor. Organisationer och företag sparar in på assistenter och stödfunktioner och pappersarbete stjäl därmed dyrbar tid från ordinarie arbetsuppgifter. Det kan leda till bland annat ökad stress. Projektet har undersökt konsekvenserna av den ökande administrativa bördan inom offentlig sektor. Forskarna såg bland annat att den administrativa arbetsbördan är betydligt större än vad många tror.
organisatorisk och social arbetsmiljö
Arbetsorganisation
arbetsinnehåll
...
Projektets syfte var att ta reda på hur administrationssamhället påverkar arbetsmiljön. Forskarna skulle framförallt undersöka effekten på arbetsmiljön inom offentlig sektor med dess ökande administration samt hur de anställda upplever att de får ägna allt mer av sin arbetstid åt pappersarbete.
Projektet studerade tänkbara konsekvenser av ökande administration när det gäller ineffektivitet, målförskjutning (att man gör fel saker), avprofessionalisering (kompetens som används fel) och stress.
Mängden administrativt arbete ökar. Andelen direkt patienttid på vårdcentralerna var mellan 25 och 40 procent. En stor del av den övriga tiden gick åt till administration. Studien visar att tidsåtgången för administration i allmänhet är underskattad. Det fanns ingen direkt koppling mellan administrativa uppgifter och stress, men många sådana uppgifter betraktades som onödiga. Studien ger ökad kunskap om de konsekvenser som en ökande administration får för arbetsmiljön. Dessutom ger intervjuerna en fördjupad förståelse av dessa konsekvenser. Tidigare undersökningar har visat att administrationen ökar, inte minst inom offentlig sektor. Detta är den första större svenska studie som undersöker dess konsekvenser.
Docent,
Södertörns högskola
anders.ivarsson.westerberg@sh.se
Ungdomar löper högre risk än andra åldersgrupper att skadas på jobbet. Dödsolyckor förekommer ibland. Det är inte heller alldeles ovanligt...
Fysisk arbetsmiljö
Ergonomi
säkerhet
Att vårda dementa personer är krävande och tålamodsprövande. Oförmåga att kommunicera med dementa ökar de äldres oro, ångest och aggressivitet,...
organisatorisk och social arbetsmiljö
Arbetsorganisation
arbetstillfredställelse
Pandemin har inte bara påverkat vårdpersonalens arbete. Projektet undersöker effekterna för dem som påverkats utan att stå i frontlinjen: lärare,...
organisatorisk och social arbetsmiljö
Ledning och styrning
organisation