Mellan Pod och Patient - hur förändras arbetet när vården blir digital?

Ny teknik gör att allt mer vård sker digitalt. Det kan till exempel handla om övervakning av patienters hälsa eller kommunikation och rådgivning till patienter. Men det saknas undersökningar av hur personalen upplever en sådan övergång till digital vård samt vad den kostar jämfört med traditionell vård. Projektet följde och studerade ett projekt för digital vård av patienter som fått hjärtinfarkt. Syftet var att ta reda på hur arbetsmiljö, arbetssätt och ekonomi påverkades.

Projektperiod: 2019-04-01 - 2021-10-31
FoU-program: 2/2018

Kommunikation

Metoder, verktyg och utrustning

Syfte

Projektet skulle öka kunskaperna om hur vårdanställda påverkas av de nya digitala arbetssätten. Dessutom skulle kostnadseffektiviteten med digital vård jämföras med kostnaderna för traditionell vård.

Genomförande

Projektet följde en studie vid hjärtmottagningen på Skånes Universitetssjukhus i Malmö. 60 slumpvis utvalda patienter medverkade. Hälften av dem fick traditionell vård med besök hos sjuksköterska och fysioterapeut. Hälften fick vård på distans med det digitala systemet LifePod. Med LifePod skickas information om blodtryck, vikt, aktivitet, mediciner med mera till mottagningen. Sjuksköterskor och fysioterapeuter kan då reagera på larmvärden och ge råd till patienterna via en chattfunktion. Dessutom studerade forskarna användning av ett digitalt system för övervakning av njursvikt och dialys i patienternas hem. Sjuksköterskorna och fysioterapeuterna intervjuades och följdes av forskarna under arbetet. Dessutom intervjuades läkare i samband med sjuksköterskornas och fysioterapeuternas information till patienterna. Data samlades också in om kostnader för de bägge vårdmetoderna.

Resultat

Projektet ger kunskap om hur övergången till digital vård påverkar personalens arbetssätt, upplevelse av krav och kontroll samt arbetsroller. Dessutom ger det kunskap om kostnader för digital respektive traditionell vård. Resultaten visar att det digitala arbetet inte integreras i det vanliga vardagliga vårdarbetet. Det behövs en plan för att få ihop dem. Personalen uppskattar dock att de lär känna patienterna bättre med de digitala vårdmodellerna och de var mer kostnadseffektiva än de traditionella. Resultaten sprids till sjukhus, företrädare för offentlig sektor och forskare. Dessutom sprids de via vetenskapliga tidskrifter och konferenser.

Gudbjörg Erlingsdottir

Lunds universitet