Meningsfulla rutiner för en hållbar primärvård

Att avvika från etablerade rutiner inom primärvården har visat sig kunna få förödande konsekvenser. Detta forskningsprojekt har fokuserat på hur avvikelser från rutiner kan minskas genom att studera betydelsen av meningsfulla rutiner — dvs. rutiner som av medarbetarna uppfattas som meningsfulla och därav värda att upprätthålla. Då kunskap om både vad som gör rutiner meningsfulla och hur medarbetare och chefer bättre kan utveckla meningsfulla rutiner saknades, så utgjorde detta studiens fokus.

Projektperiod: 2021-07-01 - 2025-01-01
FoU-program: 2/2020

Ledning och styrning

Arbetsorganisation

Syfte

Projektet syftade således till att öka förståelsen för meningsfulla organisatoriska rutiner i primärvården och operationaliserades utifrån tre frågeställningar. Dessa frågeställningar var: (RQ1) Vad kännetecknar rutiner som upplevs som meningsfulla? (RQ2) Hur ger rutiner en känsla av meningsfullhet? (RQ3) Vad kan göras för att skapa meningsfulla rutiner?

Genomförande

Strukturerat utifrån de tre frågeställningarna genomfördes 30 semistrukturerade djupintervjuer fördelat på tre grupper av yrkeskategorier i primärvården: läkare, chefer/administrativ personal och övrig vårdpersonal. Intervjuerna som fokuserade på rutinförståelse, upplevd meningsfullhet och individers påverkan på rutiner för ökad meningsfullhet, analyserades induktivt och tematiskt inom ramen för varje enskild publikation.

Resultat

Studien bidrog med både teoretisk och praktisk kunskap om hur rutiner kan göras mer meningsfulla och därmed upprätthållas. Faktorer som gör att rutiner upplevs som meningsfulla eller meningslösa har identifierats, samt individuella och mer kollektiva källor till meningsfullhet. Studien visar också att vid upplevd dissonans kan individer engagera sig i rutinhantverk för att rutiner ska upplevas som meningsfull. Sex organisatoriska praktiker som kan bidra till ökad meningsfullhet identifierades.

Hans Mattias Jakobsson

Lektor och Docent,

Umeå universitet