VR-baserad arbetsmiljöträning i byggbranschen: Uppskalning av säkerhetsutbildning i ett avlångt land

Risken för allvarliga arbetsplatsolyckor är högre i byggbranschen än i alla andra yrkesgrupper i privat sektor. Utbildning är det främsta verktyget vi har för att förebygga arbetsplatsolyckor, men då byggnadsarbete är en fysisk och platsförlagd aktivitet så uppstår frågan hur vi på ett kostnadseffektivt och hållbart sätt kan utbilda byggpersonal i vårt avlånga land? VR-baserad digital utbildning kan erbjuda både praktiskt lärande och skalbarhet.

Projektperiod: 2025-04-01 - 2028-04-01
FoU-program: FoU-projekt Arbetsmiljö, augusti 2024

Hållbart arbetsliv

Metoder, verktyg och utrustning

Arbetsorganisation

Syfte

Projektet syftar till att utforska hur VR kan användas för säkerhetsträning i byggbranschen. Projektet fokuserar primärt på VR i formen av 360-video som har fördelen att det löser många problem som associerats med datoranimerad VR. En viktig fördel med denna typ av VR är att material kan skapas i verkliga miljöer och med riktiga människor, vilket ökar trovärdigheten och realismen för arbetsmiljöträning. Genom att samskapa digitala utbildningsmetoder avser projektet att förbättra kunskapsläget.

Genomförande

Projektet kommer att genomföras i tre faser. Den inledande fasen genomförs med hjälp av workshops fokuserar på en nulägesbild, utmaningar, och behov. I den andra fasen utvärderas ett utbildningspaket tillsammans med byggbranschens parter och byggnadsarbetare och fokuserar på skalbarhet, värdeskapande, utformning, och acceptans. Den tredje avslutande fasen analyseras resultaten för akademisk publicering och skapandet av en guide för användning av VR för säkerhetsträning inom byggbranschen.

Resultat

Projektet bidrar med ökad kunskap om hur VR kan utformas och nyttjas för arbetsmiljöträning i byggbranschen. Teoretiskt förväntas projektet producera generaliserbara insikter för hur fysiska situationer kan digitaliseras för att skapa värde. Praktiskt bidrar projektet till kompetensutveckling inom byggbranschen gällande nya digitala sätt att arbeta med arbetsmiljöutbildning och VR. Projektet levererar en guide med fokus på kunskapsläge, råd, utformning och studieresultat.

Anders Lundström

Universitetslektor,

Umeå universitet