Unga chefers förutsättningar: Att leda med och mot god arbetsmiljö och hälsa

Sverige har ovanligt låg andel unga chefer jämfört med andra länder och många av dem funderar på att sluta. Studien tog reda på mer om vad som hjälper respektive hindrar unga chefer i arbetslivet. Målet var att hjälpa till att skapa goda förutsättningar för unga chefer i privat sektor att stanna kvar på sina tjänster.

Projektperiod: 2019-02-01 - 2023-02-01
FoU-program: Ung i arbetslivet

Friskfaktorer

Ledning och styrning

Syfte

Projektet skulle kartlägga sambanden mellan unga chefers arbetssituation, hälsa och ledarskap. Kunskaperna skulle användas för att ta fram konkreta strategier som kan ge unga chefer i privat sektor bättre arbetsvillkor och därmed göra det mer attraktivt för ungdomar att bli och fortsätta vara chefer.

Genomförande

Forskarna fick in enkätsvar från ett tusental chefer i privat sektor. Enkäterna innehöll frågor om krav, resurser, ledarskap, förutsättningar och psykisk ohälsa. Forskarna samlade även in registerdata om svarspersonernas sjukskrivningar. Forskarna intervjuade dessutom chefer och deras medarbetare på IT-, bygg- och serviceföretag. Enkätsvaren återkopplades till de deltagande organisationerna och man diskuterade hur man kan ge unga chefer bättre förutsättningar. Utifrån det samlade materialet skapade forskarna en handbok som organisationer kan använda för att få unga chefer att trivas och fungera bra på jobbet.

Resultat

Unga chefer upplever sämre arbetsmiljö än äldre chefer och är mer utmattade. De upplever också sin chefsroll som mer krävande och otydlig. Otydliga roller leder till mindre konstruktiva ledarbeteenden. En tydlig chefsroll, nära kontakt med närmaste chef och stöd hjälper dem. Kunskapen som projektet tog fram om unga chefers risk- och friskfaktorer har använts till en handbok med konkreta råd och rekommendationer för hur organisationer kan stötta unga chefer. Resultaten från projektet sprids via vetenskapliga kanaler som tidskrifter och konferenser. Resultaten och handboken sprids också genom en mängd olika kanaler som seminarier, sociala medier med mera.

Susanne Tafvelin

Docent,

Umeå universitet