Ungas introduktion i arbetslivet. Betydelsen av arbetsmiljöutbildning och arbetsmiljöintroduktion för goda arbetsförhållanden och säkert arbete.

Ungdomar löper högre risk än andra åldersgrupper att skadas på jobbet. Dödsolyckor förekommer ibland. Det är inte heller alldeles ovanligt att ungdomar långtidssjukskrivs på grund av arbetssjukdomar. Projektet undersökte hur elever på yrkesinriktade gymnasieutbildningar förbereds för arbetsmiljön i sitt yrke samt vilken introduktion de fick när de börjar jobba. Målet var färre arbetsolyckor och arbetssjukdomar för ungdomar. Resultaten visar bland annat att arbetsmiljöutbildningen på gymnasiets yrkesprogram behöver bli bättre, vilket även gäller samarbetet med företag kring elevernas praktik.

Projektperiod: 2012-10-01 - 2015-09-30

Fysisk arbetsmiljö

Ergonomi

säkerhet

...

Syfte

Projektets mål var att minska ungdomars arbetsskador och långtidssjukskrivningar genom att undersöka hur elever på yrkesinriktade gymnasieprogram förbereds - med hjälp av praktik och undervisning - för arbetsmiljön i det yrke de valt. Projektet skulle också undersöka vilken arbetsmiljöintroduktion ungdomarna fick när de kom ut på sitt första jobb.

Genomförande

Projektet genomfördes i samarbete med arbetsmarknadens parter. Tre relevanta yrkesutbildningar och branscher valdes ut (hotell/restaurang, industriprogrammet trä/metall samt fordon/transport). Projektet följde en årskull elever som gick sista året på de utbildningarna. Tio skolor inom tre län med respektive utbildning deltog. Några av eleverna följdes av forskarna ut på sina arbetsplatser. Projektet använde enkätundersökningar samt intervjuer, fokusgrupper och observation på plats. Handledare på företag, rektorer, lärare och elever har svarat på forskarnas frågor. Vissa elever som börjat arbeta har dessutom besvarat uppföljningsenkäter.

Resultat

Projektet ger information om vilka arbetsmiljökunskaper eleverna har med sig från sina utbildningar och vilken nytta de har av dem när de börjat jobba. Den ger också svar på vilken arbetsmiljöintroduktion ungdomarna får på sina arbetsplatser och hur den introduktionen genomförs. Dessutom undersökte projektet hur ungdomarnas uppfattning av deras yrkes attraktivitet påverkas när de börjat arbeta inom det. Resultaten visar bland annat att eleverna behöver bättre arbetsmiljökunskaper. Det kan ske genom att rektorer och lärare får mer kunskap om arbetsmiljö i sin egen utbildning samt genom mer strukturerad undervisning och modernare undervisningsmaterial. Samarbetet mellan skola och företag kring elevernas praktik behöver också bli bättre när det gäller arbetsmiljöfrågor. Resultaten sprids via workshops med berörda personer, möten, vetenskapliga artiklar, media och konferenser.

Ing-Marie Andersson

Professor,

Högskolan Dalarna

ima@du.se